Skip to Content
Terug naar het overzicht

Als je een aanvraag doet in het kader van de jeugdwet, Wmo of Wlz heb je recht op een onafhankelijke cliëntondersteuner. Dat is iemand die naast je staat en je helpt je aanvraag zo goed mogelijk te doen. Niet elke cliëntondersteuner blijkt echter even onafhankelijk, professioneel en goed op de hoogte. Hier dus wat tips over hoe je een goede onafhankelijk cliëntondersteuner herkent.

Professioneel

Cliëntondersteuning wordt ook regelmatig aangeboden door vrijwilligersorganisaties en wijkteams. Dat wil niet zeggen dat zij per se niet goed zijn, want er zijn vrijwilligersorganisaties die dat heel goed doen. Als je echter het zekere voor het onzekere wilt nemen, vooral bij ingewikkelde vragen, ga je voor iemand die van cliëntondersteuning een beroep heeft gemaakt.

Geregistreerd

Professionele cliëntondersteuners moeten zich registreren. Op Registerplein kun je vinden of iemand ook geregistreerd is als cliëntondersteuner. Zoals je zelf ook wel kunt bedenken moeten de geregistreerde ondersteuners aan bepaalde kwaliteitseisen en normen voldoen, waaronder jaarlijkse bijscholing.

Lid van de beroepsvereniging

Als een cliëntondersteuner lid is van de Beroepsvereniging van Cliëntondersteuners met kennis van beperkingen is dat zeker ook een pré. De beroepsvereniging zet zich in voor deskundigheidsbevordering en houdt de leden op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. De aangesloten leden zijn dus actief bezig om hun beroep te verbeteren.

Onafhankelijkheid

Cliëntondersteuning wordt vaak aangeboden door organisaties die tegelijkertijd door de gemeente zijn ingehuurd voor andere taken, zoals voor adviezen over de indicatiestelling. De gemeente kan bijvoorbeeld vanuit de indicatiestelling de opdracht meegeven om te bezuinigen. Ook al zal de medewerker die adviseert over de indicatie niet ook als cliëntondersteuner optreden, kun je je afvragen hoe onafhankelijk dat nog is. De organisatie als geheel heeft namelijk twee tegenstrijdige opdrachten. Onafhankelijkheid is dus beter gegarandeerd bij organisaties die niet zijn ingehuurd voor andere (tegenstrijdige) taken.

Klantvriendelijkheid

De website van een organisatie geeft al een indicatie van hoe professioneel en helder men communiceert met de klanten. Je kunt proberen om het contactformulier in te vullen en te kijken hoe snel je antwoord krijgt. Gewoon eens bellen om te vragen wat ze voor je kunnen betekenen is ook een optie. Als je iemand aan de lijn hebt, dan voel je al snel op welke manier jij behandeld wordt en of je je daar prettig bij voelt.

Vertrouwensband

Je gaat met de cliëntondersteuner soms best gevoelige persoonlijke informatie delen. Het is dus ook heel belangrijk dat jij je goed voelt bij die persoon. Dat jij vertrouwen in diegene hebt. Een goede cliëntondersteuner besteedt dan ook aandacht aan het opbouwen van een vertrouwensband met jou. Dus vraag je gerust af: Vertrouw ik diegene? Voel ik mij gehoord en begrepen? Heb ik het gevoel dat diegene met me meedenkt?

Durf te shoppen

Het is helemaal geen slecht idee om de aanvraag die je wilt doen eens voor te leggen aan een aantal onafhankelijke cliëntondersteuners (vrijwilligers en beroepskrachten). Zo kun je vergelijken en je keuze maken op basis van hun aanpak. Hoe goed denkt diegene met jou mee? Heeft diegene kennis van zaken? Spiegelt diegene jou het perfecte plaatje voor of is diegene realistisch over je kansen? Kortom: je kunt een lijstje met eisen en wensen maken en kijken met welke cliëntondersteuner jij het liefst in zee wil.


0 mensen hebben gereageerd

Alles over rollen

Zoeken
Back to top